Translate

Σάββατο 10 Δεκεμβρίου 2011

10) Ο πρόλογος στην έκθεση

>Μετά το κείμενο στα ελληνικά, ακολουθεί το κείμενο στα αγγλικά. 

((6/9/2022 Παράκληση, σχολιάστε τις αναρτήσεις μου είτε θετικά είτε αρνητικά. Θα είναι μια ικανοποίηση για την προσπάθεια που κατέβαλα. Ακόμα και οι αρνητικοί σχολιασμοί, θα βοηθούσαν να διορθώσω ορισμένες απόψεις. Ευχαριστώ)


Ο πρόλογος

- Για το πώς συντάσσουμε τον πρόλογο αναφέρουν χρήσιμες γνώσεις και γνώμες πολλοί φιλόλογοι στα δικά τους μπλοκ, που μπορούν οι μαθητές να τα βρουν εύκολα στο διαδίκτυο και να τα μελετήσουν. (*)
- Από την πλευρά μου θα πω λίγα πράγματα, όσο είναι δυνατό πιο πρακτικά.
-Αρχικά, θα παραθέσω δυο είδη προλόγων, από τα πολλά που υπάρχουν, και  στη συνέχεια θα δείξω με ένα παράδειγμα τον τρόπο που επιλέγουμε γνώσεις από κείμενα έγκριτων διανοητών για να τις χρησιμοποιήσουμε ως πρόλογο:

- Α) Υπάρχουν πάρα πολλά θέματα που σχετίζονται με όσα μας είπαν οι πρόγονοί μας, ή που εμείς ως συγγραφείς μπορούμε να τα συσχετίσουμε με κάτι από τα όσα μας είπαν οι πρόγονοί μας. Σε ένα τέτοιο θέμα μπορούμε να ξεκινήσουμε την έκθεσή μας με σκέψεις σαν τις εξής : Οι προγονοί μας, ανάμεσα στα τόσα σοφά ρητά που μας άφησαν σαν κληρονομιά είναι και το «τάδε».
- Πρακτική εφαρμογή: Θέμα για τη διαφήμιση: Πρόλογος: «Οι πρόγονοί μας ανάμεσα στην τόσο πλούσια κληρονομιά από ρητά και συμβουλές που μας άφησαν, είναι και το μηδέν άγαν, πρόσεχε δηλαδή να μην κάνεις κάτι με υπερβολή. Δυστυχώς αυτή τη σοφή συμβουλή και παραίνεση την έχουμε στις μέρες μας παραμελήσει τελείως ως προς τη διαφήμιση και διαφημίζουμε ως κοινωνία τα προϊόντα δικά μας και ξένα με ξέφρενους ρυθμούς και το χειρότερο κατά παράβαση ακόμα και ηθικών αρχών».
 > Κύριο μέρος: [συνέχισε με άλλη παράγραφο, πχ με τα αίτια ή με τα αποτελέσματα που έχει η διαφήμιση].

Β) Η Ιστορική ανασκόπηση είναι ένας από τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να κατασκευάσουμε σε πολλές περιπτώσεις τον πρόλογό μας.
-Εφαρμογή: Θέμα η διαφήμιση: Πρόλογος: Αν ρίξουμε μια προσεκτική ματιά στη διαφήμιση θα δούμε ότι πάντοτε υπήρχε. Σε παλιότερες εποχές με νηπιακή μορφή, λόγου χάρη σε μια αγορά ο καθένας διαλαλούσε το εμπόρευμα που πουλούσε, νηπιακή μορφή που εξακολουθεί και σήμερα να υφίσταται όπως ξέρουμε όλοι μας από τις λαϊκές αγορές. Την επαγγελματική της όμως μορφή η διαφήμιση την πήρε με την ανάπτυξη της τυπογραφίας, των εφημερίδων δηλαδή και των περιοδικών και στη συνέχεια με την εφεύρεση της ραδιοφωνίας. Την επιθετική της όψη, τέλος, αυτή που γνωρίζουμε όλοι μας, την ανακάλυψε κυρίως από τότε που εφευρέθηκε η τηλεόραση. Σήμερα εκτός από τους δρόμους αυτούς βαδίζει με δόξα και στη νέα λεωφόρο, στη λεωφόρο του διαδίκτυου.// Κύριο μέρος: (έστω ότι πάμε στο ποιες είναι οι αιτίες που συνετέλεσαν στην τόσο μεγάλη ανάπτυξη της διαφήμισης).

Γ) ΜΕΤΑΤΡΕΠΟΝΤΑΣ ΚΕΙΜΕΝΑ ΣΕ ΠΡΟΛΟΓΟ:
- Ένας τρόπος για να κάνουμε προλόγους, είναι όταν διαβάζουμε το κείμενο ενός διανοητή να προσπαθούμε να αποκομίσουμε από το κείμενο γνώσεις που θα μας χρησιμεύσουν για να κατασκευάσουμε/να συντάξουμε πρόλογο σχετικό με το θέμα που αναφέρεται στο κείμενο:

ΕΦΑΡΜΟΓΗ: Διαβάζω το εξής απόσπασμα από κείμενο του Γ. ΡΟΖΟΚΟΥ:
Είναι παγκόσμια γλώσσα η γλώσσα της τέχνης, γιατί εκφράζει τις πανανθρώπινες αγωνίες, τους κοινούς πόθους και τους κοινούς στόχους του ανθρώπου ως πλάσματος του Θεού, με το σήμα, τις προδιαγραφές και τη σφραγίδα της ουράνιας καθαρότητας και ευαισθησίας και όχι με τις φυλετικές, τις φατριαστικές και τις εθνικιστικές προσμίξεις της ανθρώπινης αδυναμίας και ματαιοπονίας.
     Άλλωστε, αυτά που ενώνουν κατά βάθος τους ανθρώπους είναι πολύ περισσότερα
από αυτά που τους χωρίζουν κατά πλάτος. Πιο πολλά είναι τα σημεία επαφής με τους άλλους παρά τα σημεία τριβής.
    Η τέχνη, λοιπόν, που δεν πρέπει και δεν μπορεί να γίνει "της κοινωνίας η μαμή",
οφείλει εγκαταλείποντας τη νωχελική της αυταρέσκεια και την ελιτιστική της
αυτοαπομόνωση, να εκφράσει χωρίς διχαστικές τάσεις, μικρόψυχα διλήμματα και
ιδιοτελή προσχήματα, τις πανανθρώπινες ανησυχίες, αγωνίες και ευαισθησίες και να
γίνει ο συνεκτικός κρίκος ανάμεσα στη θεία μακαριότητα και στην ανθρώπινη
ματαιότητα».
>> ΑΠΟΚΟΜΙΖΩ ΓΝΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΕΠΙΛΕΓΩ ΩΣ ΠΡΟΛΟΓΟ ΓΙΑ ΕΝΑ ΘΕΜΑ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΑ ΕΞΗΣ ΛΙΓΑ:
Πρόλογος: «Η γλώσσα της τέχνης, όπως λένε μερικοί από τους πιο γνωστούς διανοητές και καλλιτέχνες, είναι παγκόσμια γιατί εκφράζει τις κοινές ευαισθησίες, αγωνίες και τους κοινούς πόθους και στόχους του ανθρώπου».

Παρατηρήσεις: 1) Ο κάθε μαθητής μπορεί να επιλέξει όσα εκείνος νομίζει καλύτερα και να τα διατυπώσει με το δικό του τρόπο. 2) Την μέθοδο αυτή μπορεί ο μαθητής να τη χρησιμοποιήσει, φυσικά, και σε άλλα κείμενα που θα έχουν άλλα θέματα.

(*)  βλέπε πχ τον ιστότοπο http://www.vlioras.gr/ 

-Προσθήκη 7/6/13:
> Αντιγράφω από το μπλοκ InfoKids.gr και από όσα γράφει εκεί η φιλόλογος Ιωάννα Σαββινίδου: 
> Για τον Πρόλογο: Η πιο ασφαλής μέθοδος είναι η λεγόμενη επαναδιαπραγμάτευση του θέματος, δηλαδή επαναλαμβάνουμε τα ζητούμενα (όχι βέβαια αυτολεξεί) του θέματος και καταλήγουμε στα κύρια ερωτήματα.*

Π.χ Θέμα: Στην σημερινή εποχή παρά τη διαπιστωμένη ανεργία των αποφοίτων των ΑΕΙ και ΤΕΙ παρατηρείται ότι οι μαθητές αντιμετωπίζουν την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σαν μονόδρομο.
=Πρόλογος: Είναι γεγονός ότι οι στατιστικές των τελευταίων χρόνων έχουν αναδείξει μία μεγάλη αντινομία, την ολοένα αυξανόμενη ανεργία που πλήττει τους πτυχιούχους και από την άλλη πλευρά την σταθερή επιμονή των μαθητών να ακολουθήσουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Καίριο λοιπόν ακούγεται το ερώτημα των πραγματικών αιτιών αυτής της κατάστασης και από την άλλη πλευρά κρίνεται αναγκαία η διέξοδος από αυτήν την κατάσταση.
> Για το Κύριο Θέμα: Αναπτύσσουμε παραγράφους που να περιέχουν σαφείς θεματικές περιόδους. Το μυστικό είναι η θεματική περίοδος να περιέχει όρους ή λέξεις κλειδιά που θα υπαγορεύουν περαιτέρω ανάλυση. (π.χ Βασική αιτία αυτού του φαινομένου είναι ότι το πανεπιστημιακό πτυχίο αντιμετωπίζεται ακόμη και σήμερα ως μέσο για κοινωνική ανέλιξη).


* Σχόλιό μου : Για να επιτύχει ο εκθεσιογράφος αυτό το είδος προλόγου, που η φιλόλογος κ. Ι. Σαββινίδου το ονομάζει  "επαναδιαπραγμάτευση", πρέπει να υποθέτει ότι το θέμα δεν είναι γραμμένο πάνω στην κόλλα και, επομένως, δεν το γνωρίζει ο αναγνώστης, αυτός δηλαδή που θα διαβάσει την έκθεση, έστω και αν αυτός είναι ο καθηγητής που του έδωσε το θέμα. Άρα πρέπει στην πρώτη παράγραφο να γράψει για ποιο θέμα θα μιλήσει στην έκθεσή του. Αυτό θα επιδιώξει να το πραγματοποιήσει με, λίγο έστω, διαφορετικά λόγια και ύφος από εκείνα με τα οποία είναι διατυπωμένο το θέμα στην κόλλα. 


ΠΡΟΣΘΗΚΗ 16/5/2017 ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΛΟΓΟ: Υπάρχει ένας πολύ απλός τρόπος προλόγου: Είναι αυτός με τον οποίο θέτουμε το πρόβλημα (το ζήτημα, το θέμα) που θα μας απασχολήσει στην έκθεσή μας, για το οποίο θα γράψουμε στην έκθεσή μας. Ξεκινάμε λοιπόν με την εξής περίπου φράση: " Ένα από τα προβλήματα που απασχολεί σήμερα την κοινωνία είναι αυτό που σχετίζεται με το τάδε πράγμα": Πρακτική εφαρμογή: Έστω ότι θα γράψουμε έκθεση για τη διαφήμιση, οπότε γράφουμε στην αρχή "Ένα από τα σημαντικά προβλήματα που απασχολεί σήμερα τις κοινωνίες ιδιαίτερα των ανεπτυγμένων χωρών, είναι και εκείνο που σχετίζεται με τη διαφήμιση" (Πηγαίνουμε μετά σε άλλη παράγραφο, πχ ορισμού: " με τον όρο διαφήμιση εννοούμε . . ."). ΣΧΟΛΙΟ: Αυτός είναι ο πιο απλός τρόπος προλόγου, που δεν είναι βέβαια λογοτεχνικός. Θα τον συναντήσετε πάντως σε πολλά κείμενα και μάλιστα έγκριτων διανοητών. Εδώ τον παρουσιάζω πολύ συνεπτυγμένο, ενώ στα κείμενα των διανοητών θα τον βρείτε πιο ανεπτυγμένο, με περισσότερα δηλαδή λόγια και κάπως πιο λογοτεχνικό. 

>>((6/9/2022 Please comment on my posts either positive or negative. It will be a satisfaction for my effort. Even negative comments would help correct some views. Thanks)

The prologue
- On how to write the preface, many philologists report useful knowledge and opinions in their own blogs, which students can easily find online and study. (*)
- For my part, I will say a few things, as practically as possible.
-First, I will list two types of prefaces, out of the many that exist, and then I will show with an example the way we select knowledge from the texts of eminent thinkers to use as a preface:

- A) There are many topics related to what our ancestors told us, or that we as writers can relate to something our ancestors told us. In such a matter, we can start our report with thoughts like the following: Our ancestors, among the many wise sayings that they left us as a legacy is "so and so".
- Practical application: Topic for the advertisement: Prologue: "Our ancestors, among such a rich heritage of sayings and advice they left us, are also zero agan, that is, be careful not to do something with exaggeration. Unfortunately, nowadays we have completely neglected this wise advice and admonition in terms of advertising and as a society we advertise our own and foreign products at a frantic pace and the worst is in violation of even moral principles.
 > Main part: [continue with another paragraph, eg with the causes or effects of the ad].

B) Historical review is one of the ways in which we can construct our prologue in many cases.
-Application: Topic or advertisement: Prologue: If we take a close look at advertising we will see that it has always been there. In earlier times in an infant form, for example in a market everyone advertised the goods they were selling, an infant form that still exists today as we all know from public markets. However, advertising took its professional form with the development of the printing press, i.e. newspapers and magazines, and then with the invention of radio. Its aggressive side, finally, the one we all know, was discovered mainly since the invention of television. Today, in addition to these streets, it marches with glory on the new avenue, the avenue of the Internet.// Main part: (even if we go to what are the causes that contributed to such a great development of advertising).

C) CONVERTING TEXTS INTO FOREWORD:
- One way to make forewords is when we read the text of a thinker to try to obtain knowledge from the text that will serve us to construct/write a foreword related to the subject mentioned in the text:

APPLICATION: I am reading the following passage from a text by G. ROZOKOUS:
-"The language of art is a universal language, because it expresses the universal anxieties, the common desires and the common goals of man as a creature of God, with the mark, the specifications and the stamp of heavenly purity and sensitivity and not with the tribal ones, the factional and nationalistic admixtures of human weakness and vanity.
     After all, the things that deeply unite people are much more
from those that separate them in width. There are more points of contact with others than points of friction.
    Art, therefore, which should not and cannot become "society's midwife",
owes by abandoning its lazy complacency and its elitist
self-isolation, to express without divisive tendencies, small-minded dilemmas and
selfish pretenses, the universal concerns, anxieties and sensitivities and to
become the cohesive link between divine bliss and human bliss
vanity".
>> I GET KNOWLEDGE FROM THE ABOVE TEXT AND CHOOSE THE FOLLOWING AS A FOREWORD FOR AN ART-RELATED SUBJECT:
Foreword: "The language of art, as some of the best-known thinkers and artists say, is universal because it expresses the common sensibilities, anxieties, and common desires and goals of man."

Observations: 1) Each student can choose what he thinks best and formulate them in his own way. 2) The student can use this method, of course, in other texts that will have other topics.

(*) see e.g. the website http://www.vlioras.gr/

-Addition 7/6/13:
> I copy from the InfoKids.gr block and from what philologist Ioanna Savvinidou writes there:
> About the Prologue: The safest method is the so-called renegotiation of the topic, i.e. we repeat the requested (not of course verbatim) of the topic and come to the main questions.*

E.g. Topic: In today's era, despite the established unemployment of HEI and TEI graduates, it is observed that the students

+++they treat their admission to higher education as a one-way street.
=Foreword: It is a fact that the statistics of recent years have highlighted a great contradiction, the ever-increasing unemployment affecting graduates and on the other hand the constant insistence of students to pursue higher education. So the question of the real causes of this situation is important, and on the other hand, a way out of this situation is deemed necessary.
> For Main Topic: We develop paragraphs that contain clear topic periods. The key is to have the topic period contain key terms or words that will dictate further analysis. (e.g. The root cause of this phenomenon is that a university degree is still seen today as a means of social advancement).

* My comment : In order for the exhibition writer to achieve this kind of prologue, which the philologist Mrs. I. Savvinidou calls "renegotiation", he must assume that the subject is not written on the glue and, therefore, the reader is not aware of it, that is, the one who will read the report, even if this is the professor who gave him the topic. So he must write in the first paragraph what topic he will talk about in his report. This he will seek to accomplish with, at least slightly, different words and style from those with which the subject is formulated in the glue.
    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου